Na 30 dagen fietsen zit de rit er op en kunnen we terugkijken op onze eerste echt lange fietsreis. Tijd voor een review! Samenvattend kunnen we stellen dat de Groene Weg een hele mooie route is. De bedenkers van de route zijn er in geslaagd een gevarieerd traject samen te stellen dat langs verschillende prachtige delen van Frankrijk en Duitsland voert. Soms moet je, als het echt niet anders kan, over drukkere wegen fietsen. Maar het overgrote deel gaat over rustige, goed te berijden landwegen.

Goede fietsen zijn nodig

De Groene Weg is goed te doen voor de geoefende fietser. Je hoeft beslist geen atleet te zijn om de rit te volbrengen, wel helpt het als je al een aantal kilometers in de benen hebt. Een goede fiets is van belang. Op de verschillende heuvels is een stadsfiets volstrekt ongeschikt; wij zelf hebben erg veel plezier gehad van onze speciale vakantiefietsen met een geschikt aantal versnellingen (en goede remmen).

imageWij hebben de rit in een rustig tempo verreden. De afstand had beslist in kortere tijd afgelegd kunnen worden. Dat hebben we ook wel gezien bij andere vakantiefietsers, die soms ten opzichte van ons het dubbele aantal kilometers op een dag weg werkten.  We hebben geleerd vooral naar ons eigen gevoel te luisteren. De route is geen wedstrijd,  we hebben steeds als maatstaf aangehouden dat het leuk moest blijven. Die regel zorgde er voor dat we op een enkele dag al heel vroeg stopten met rijden, bijvoorbeeld omdat het regende en het koud was.De eerste paar dagen reden we gemiddeld 80 kilometer, later zakte dat (met name in de heuvels) terug naar 60 kilometer per dag. Op het eind van de route hielden we dagen over en besloten we meerdere korte etappes te rijden zodat we steden als Avignon, Orange en Arles konden aandoen. Het viel ons toen op dat diverse andere fietsers ook het zelfde besluit namen, we kwamen ze constant tegen terwijl ook zij eerder veel langere afstanden maakten. Op basis van alle ervaringen van deze reis kunnen we een volgende vakantie misschien nog wat evenwichtiger opbouwen.

De route zelf….

Landschappelijk vonden we het deel in de Eiffel erg mooi. Vanaf de Moezel was het soms even doorbijten, zeker voor wat het Franse deel betreft. We zijn zeer te spreken over het stuk door de Vogezen en vooral het deel door de Jura langs de Ain. Ook de aansluitende gedeelten in de Drôme en Vaucluse waren absoluut de moeite waard. Na Avignon werd het landschap minder indrukwekkend, en vooral het laatste deel door de Camargue hebben we als het minst leuke deel van de route ervaren. Wellicht om die reden voorziet de route ook in een eindvariant naar Narbonne…?

We hebben de route deels volgens de aanwijzingen in het boekje gereden en deels aan de hand van GPS navigatie. Beiden vulden elkaar heel prettig aan. Vaak was de GPS voldoende duidelijk, maar soms was aanvulling vanuit het boekje erg nuttig. We zijn nergens drastisch fout gereden, hooguit moesten we soms na enkele tientallen meters op een eerder genomen besluit terug komen.

imageWe hebben de route vanuit onze woonplaats Haarlem gereden en zelf de aansluiting naar Roermond bedacht. Achteraf bezien vonden we de wetenschap dat we rechtstreeks vanuit onze woning naar de Middellandse Zee zijn gefietst misschien nog wel het meest leuk. We kunnen dit iedereen die overweegt de rit te gaan maken dit aanraden: start van huis uit!

Statistiek

Dan voor de fijnproevers tenslotte nog wat volstrekt zinloze statistiek om deze review compleet te maken. Om deze trip te volbrengen hebben we onder andere nodig gehad:

  • 14 Campings (variërend in prijsniveau van 0 tot 27 euro)
  • 7 (eenvoudige) hotels
  • 1 trekkershut
  • 1 adres bij ‘Vrienden op de Fiets’
  • 2 buitenbanden
  • 1 binnenband
  • 6 remblokjes
  • 4 gastankjes
  • Wijn en bier (niet nader te noemen aantal)
  • meer dan 100 bidons water
  • tegen de 40 stokbroden

Volgend jaar weer!