Geruime tijd geleden besloot ik mijn allereerste fietscomputer ,de Garmin Dakota 20, te verkopen via Marktplaats. Na jaren trouwe dienst wilde ik wel eens iets moderners met ook wat meer luxe. En dan vooral een fietscomputer die nieuw vanuit de doos direct klaar staat voor de gebruiker. Daarin blonk de Garmin Dakota 20 naar mening niet echt uit; je moest – — om alles uit dat kastje te halen- toch wel een redelijke computerliefhebber zijn. Ik raakte soms behoorlijk verstrikt in de ingewikkelde handelingen en menu’s. Bovendien bevatte de Dakota geen echte navigatie-optie, iets wat ik graag wel op mijn nieuwe machientje wilde zien.
Ik heb me dus laten verleiden tot de aanschaf van een Mio Cyclo 500, op papier een erg interessant apparaat voor een erg interessante prijs. En het moet gezegd: Uit de doos, stroom d’r op, en fietsen maar! Het heldere scherm laat een simpel en goed te begrijpen basismenu zien. Zes grote knoppen geven toegang tot de verschillende schermen zoals navigatie, training, historie en de tamelijk unieke ‘Surprise Me’ functie. Met deze laatstgenoemde voorziening is het mogelijk om het apparaat zelf een route te laten bedenken op basis van een door jou aangegeven tijd of afstand. Het voorgeïnstalleerde kaartmateriaal is van OpenCyclemap en omvat West Europa. Kaarten en dergelijke kun je updaten via de website van Mio. Op diezelfde site kun je ook jouw fietsritten uploaden en die van andere Mio-eigenaars bekijken en/of gebruiken. Je bevestigt de Mio eenvoudig op het stuur met de bijgeleverde steun. Het apparaat heeft een ingebouwde batterij die behoorlijk lang meegaat. Voor meer uitgebreide info kun je kijken op deze website.
Ik heb de MIO in totaal zo’n 6 maanden gehad. Toen was ik ‘m spuugzat. Huh…? Ik zal vertellen waarom 🙁
Het ding is eigenlijk ongeschikt voor vakantiefietsers. De wielrenner wordt blij van alle aanwezige opties zoals de SurpriseMe functie. Maar een vakantiefietser is doorgaans geen wielrenner. Ik kocht de MIO met de bedoeling om aan de hand van GPX-tracks te gaan fietsen, en daar is het apparaat op z’n zachtst gezegd waar-de-loos voor. De eerste keer dat ik hoopvol een gedownloade rit ging fietsen (ergens in De Achterhoek) kwam ik al van een koude kermis thuis. De MIO weigerde akkoord te gaan met het startpunt van de rit en stuurde mij telkens met allerlei rondjes en zijstraatjes het bos in. Na bijna 6 keer een nieuwe aanloop te hebben gemaakt was ik al bijna in staat het ding in de plomp te gooien.
Later kwam ik er achter dat de MIO veel te rigide met de coordinaten van een track omspringt. Zodra je ook maar een paar meter van de track afwijkt, dan slaat het apparaat ongevraagd aan het navigeren en jaagt je werkelijk alle kanten op. Da’s geen doen, ik heb bijna geen normale rit kunnen maken. Bovendien blijkt de Cyclo ook niets te kunnen met een groot deel van de GPX-tracks die op Internet staan. Het computertje verslikt zich in de structuur van vele GPX bestanden; deze worden dan niet gelezen, de MIO geeft een foutmelding en nokt er mee. Vervelend genoeg kom je daar pas achter bij het startpunt van een GPX-rit, dus als je daadwerkelijk op de startplek zelf staat. Het apparaat navigeert je namelijk eerst naar een startpunt toe en schakelt daar pas over op de track zelf. Vervelend als je in Haarlem woont en er in Roermond achter komt dat je GPX naar Arles toch niet werkt……!
Ik heb -met de zomervakantie in het vizier- gebeld en gemaild met MIO over dit probleem. Men erkende dat de Cyclo problemen heeft met GPX-indelingen op basis van Garmin (jammer genoeg het overgrote deel van de beschikbare tracks ). Ik kreeg een instructie over hoe deze bestanden handmatig aan te passen; een monnikenwerk met grote kans op fouten. Daarna heb ik de handdoek in de ring gegooid. Ik heb de MIO op Marktplaats gezet en was ‘m binnen korte tijd met ruim 100 euro verlies kwijt. The price you have to pay……
Aansluitend heb ik direct een vertrouwde Garmin gekocht en ben hiermee foutloos naar de Middellandse Zee gefietst. Kortom: Garmin wint, voor mij geen MIO meer!