We volgen deze vakantie een route vol afwisseling. Eerder maakten op een bepaald deel van het Hanzetraject al de vergelijking met het coulisselandschap in de Achterhoek, en ook zagen we op een ander gedeelte overeenkomsten met Drenthe. Voor het gedeelte dat we vandaag fietsen is het de beurt aan de Noordoostpolder en de  Weerribben 😉

Wanneer we vandaag na een kilometer of 15 de plaats Barth (de meest noordelijke plek van onze route!) passeren duiken we een bijzonder gebied in. Het betreft land dat is ingepolderd van de Südliche Boddensee. Enerzijds is het heel leeg land, want er wordt nauwelijks gewoond. Bij het verlaten van Barth waarschuwt een lokaal terrasje er met een klapbord langs de route al voor: ‘De komende 35 kilometer komt u niets tegen’.

En dat lijkt ook te kloppen. We komen kilometers lang geen huis, mens of auto tegen. Uitgestorven is het juiste woord. Maar die uitgestrekte stilte geeft wel unieke mogelijkheden voor de natuur. We fietsen tussen uitgestrekte rietkragen door, met steeds het zicht op de staalblauwe Boddensee. Later zien we ook boerenlanderijen, onafzienbaar groot.  Sommige gedeelten van het zompige land zijn overdekt met een geelkleurig mos, terwijl er rustig koeien in staan te grazen. En ook voor de vogels moet dit een paradijs zijn. Deze rit verveelt – ondanks de stilte- zeker niet. 

Voor we het weten bereiken we Stralsund, de plaats die we vandaag als eindpunt hebben gekozen. Hier ligt aan de overkant van het water, op het schiereiland Fügen, de camping waar we naar toe willen.Maar bij aankomst blijkt dat we een misrekening hebben gemaakt. De veerboot die ons daar naartoe moet brengen hanteert een merkwaardig rooster waardoor we enkele uren moeten wachten. En bovendien valt ons plan om dan van de camping weer ‘even’ terug naar Stralsund te hoppen ook in duigen.

Een kort spoedoverleg volgt. We besluiten het plan in te zetten dat we eigenlijk voor morgen in gedachten hadden, nl. het gedeelte van Stralsund naar Greifswald met de trein te overbruggen. Een ritje van 20 minuutjes, maar precies genoeg om dit wat saaiere deel te overbruggen en enige tijd te winnen richting onze uiteindelijke finish in Berlijn.

De Markt in Stralsund

Zo gezegd, zo gedaan. René boekt online treinkaartjes, we eten nog een broodje in het oude stadshart van Stralsund en karren naar het station. Hier volgt de folklore van ‘een iets te grote fiets in een iets te kleine lift proppen’ om daarna uiteindelijk op het juiste perron te komen. In voorgaande jaren hebben dit al ruimschoots geoefend, dus uiteindelijk verloopt de volksverhuizing in het station soepeltjes.

20 minuten later arriveren we zoals gezegd in Greifswald, een grotere plaats maar helaas zonder geschikte camping. Maar aangezien er onweersbuien voor de nacht voorspeld worden hebben we onszelf na vele nachten kamperen nu maar weer eens verwend met een hotelletje, middenin het centrum van de stad. Bij de naburige stadsbrouwerij volgt de borrel en de avondhap, en tijdens ons afsluitende wandelingetje botsen we op een drukbevolkt stadsstrand langs de rivier De Ryck. Daar spenderen we langs de waterkant nog een genoeglijk uurtje. 

Dagafstand 52km
Totaal 1172km

En zo hebben we vandaag een sprong van bijna 100 kilometer op de landkaart gemaakt. Ruim 50 kilometer gefietst, en de rest op het spoor doorgebracht. Morgen tuffen we weer verder het eiland Usedom. Daar wemelt het van de campings, dus we zullen er zeker wel een geschikt plekje vinden. Gek idee… we zitten nu nog maar 30 kilometer van de Poolse grens af….!