Wij hebben nog nooit zolang wij fietsvakanties houden bij een roeivereniging overnacht. Jij wel? Voor ons is dit de eerste keer, en eerlijk gezegd: Het is niet verkeerd 🙂 Maar voordat we zo ver zijn wacht ons eerst nog de rit van Bernburg naar Dessau.
 
Vandaag vertrekken wij uit Bernburg. Eindelijk hebben we weer een overnachting gemaakt in ons tentje, nadat de mindere weersomstandigheden dit eerst wel erg lastig maakten. Over de camping, gelegen aan de rivier De Saale, niets dan goeds. Hooguit kunnen we zeuren over het ontbreken van een broodjesservice voor het ontbijt; dit zorgt ervoor dat we ons tentje snel inpakken en bij de lokale bakker van een (overigens prima) ontbijt genieten. Daarna vangen we de reis aan naar Dessau, de eindbestemming van vandaag.
 
De rit is niet al te moeilijk en de weersomstandigheden zijn prima. Eerst volgen we de rivier De Fuhne, en daar waar een rivier stroomt……. daar is het vlak. Lekker tokkelen dus, fietsen zonder al te veel inspanning. Hierdoor is het landschap ook wel wat minder indrukwekkend. Uitgebreide landerijen, kleine glooiingen in de velden, stille dorpjes… Het glijdt alles aan ons voorbij.
 

Liever de stoep dan de kasseien….

Wegen in Oost-Duitsland

Daarom is het misschien wel een mooi moment om even stil te staan bij de vraag van Tiny hoe het gesteld is met de wegen in voormalig Oost-Duitsland. Om kort te zijn: Vanaf de fiets word je er maar gedeeltelijk vrolijk van. Een groot deel van de fietswegen is onverhard. Denk dan aan grint, grof gesteente of domweg zand. Normaal gesproken geen punt, maar door de regen van de afgelopen dagen is het dat ineens wel. Sommige stukken zijn onbegaanbaar geworden, het is daarom dat we op enkele trajecten afwijken van de officiële route en kiezen voor asfalt. Ook opmerkelijk zijn de vele dorpen en steden die nog voorzien zijn van kinderhoofdjes. Deze hobbelwegen zijn geen pretje wanneer je met volle bepakking onderweg bent.

Daarnaast is er dan nog het ‘aangewezen fietspad’, vaak gecombineerd met het voetpad. Deze stoepen zijn deels keurig aangelegd met klinkers, maar zijn soms ook een lukrake verzameling van tegels, beton, keien, granieten kinderhoofdjes en vele gaten. Dat maakt de verleiding wel erg groot om de stoep te laten voor wat het is en toch maar op de rijbaan te gaan fietsen. 
 
Ons beeld van de Oost-Duitse wegen is wel wat vertroebeld door de keuzes die de bedenkers van de R1-fietsroute hebben gemaakt. Maar feit is dat de beter geasfalteerde wegen vaak doorgaande wegen zijn waar de auto’s heel hard rijden en waar je dus als fietser liever niet gevonden wordt.

Dessau

Anyway: Wij roetsjen vandaag vlotjes naar Dessau, de stad die vooral bekend staat om haar ‘Bauhaus’ architectuur. Een foto mag derhalve niet ontbreken:


 
Zoals aan het begin gesteld overnachten we dit keer op een kampeerveldje bij de ‘Ruderverein‘. Deze roeiclub heeft net buiten Dessau een mooi klassiek clubhuis aan de Elbe liggen. Wanneer we daar aankomen betekent dat ook de eerste kennismaking met de rivier die ons richting Praag gaat sturen.  De roeiclub heeft naast het clubhuis een klein veld liggen, en daar staan we nu geheel in ons uppie. We hebben de sleutel van het clubhuis met alle gewenste voorzieningen gekregen. Best wel een gek idee, we kunnen nu zomaar bij alle bezittingen van de club komen…..
 
Maar de plek is prachtig, met een weidse blik op de Elbe die – in tegenstelling tot de rivieren van voorgaande dagen-  een zeer lage waterstand kent. We genieten van het uitzicht , koken voor de verandering weer eens ons eigen potje en drinken een glaasje op een mooie fietsdag
 
Morgen een heel korte etappe langs de Elbe naar Wittemberg; hier willen we een stukje meepakken van de eeuwfeesten rond Maarten Luther.

Dagafstand 69km
Totaal 866km
WegopDeFiets kookt zelf een potje

Tijd om weer eens zelf een potje te koken